الکتروموتور سه فاز به‌طور گسترده‌ای در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل سادگی نسبی، قابلیت اطمینان اثبات‌شده و ماندگاری طولانی، به مولد کار بسیاری از سیستم‌های مکانیکی و الکترومکانیکی تبدیل‌شده‌اند.

الکتروموتور به عنوان وسیله ایی که انرژی الکتریکی را به نیروی حرکتی تبدیل می کند، جایگاه بسیار مهمی در مصارف صنعتی و خانگی پیدا کرده است.

الکتروموتور سه فاز چیست؟

این دینام سه فاز از نمونه‌های موتور القایی است که  به‌عنوان موتور ناهم‌زمان نیز شناخته می‌شود و با استفاده از اصول القای الکترومغناطیسی کار می‌کند. درحالی‌که موتورهای القایی تک فاز نیز در دسترس است ، این نوع موتورهای القایی کمتر در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به دلیل استفاده آن‌ها در سیستم‌های خانگی مانند جاروبرقی، کمپرسور یخچال و تهویه مطبوع بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

از قویترین انواع الکتروموتور، الکتروموتور سه فاز است. تنوع بالای انواع الکتروموتور سه فاز این اجازه را به ما می‌دهد که در هر صنعتی، با در نظر گرفتن شرایط، طیف گسترده‌ای از موتورها را برای انتخاب در دسترس داشته باشیم.  در این مقاله، ما در مورد اینکه مشخصات انواع الکتروموتور سه فاز چیست بحث خواهیم کرد و همچنین موارد استفاده از الکتروموتور سه فاز را شرح داده و می توانید محصولات موتور الکتریکی سه فاز را نیز از مجموعه تلمبه موتور غرب خریداری نمایید.

سه فاز بودن به چه معناست؟

برای درک موتورهای سه فاز، ابتدا درک کارکرد سه فاز لازم است. در تولید برق، جریان متناوب (AC) که توسط یک ژنراتور ایجاد می‌شود دارای ویژگی سه فاز است که دامنه و جهت آن باگذشت زمان تغییر می‌کند.

اکثراً توان الکتریکی منتقل‌شده به خانه‌های مسکونی، تک فاز است که به این معنی که یک هادی حامل جریان به‌علاوه یک اتصال خنثی و یک سیم اتصال زمین وجود دارد. در برق سه فاز، که در تنظیمات صنعتی و تجاری برای راه‌اندازی ماشین‌آلات بزرگ‌تر که نیاز به انرژی بیشتری دارند، استفاده می‌شود، سه هادی جریان الکتریکی وجود دارد که هرکدام با اختلاف‌فاز 120o از 2π / 3 رادیان از هم جدا کار می‌کنند. انواع الکتروموتور سه فاز از ولتاژ و جریان الکتریکی تغذیه می‌شوند که در توان ورودی سه فاز تولید می‌کند و سپس برای تولید انرژی مکانیکی، موتور چرخان (rotator) مورد استفاده قرار می‌گیرد.